The first Airbus A330 for the United Kingdom’s Future Strategic Tanker Aircraft (FSTA) programme has arrived, ahead of schedule, at Airbus Military’s facilities in Getafe, Madrid, where it will be converted into a Multi Role Tanker Transport (MRTT). A new hangar, recently built for the purpose, is located next to the existing facilities where the Australian KC-30A MRTT is already being converted.
The FSTA programme includes the provision of a fleet of 14 new tanker aircraft for the Royal Air Force (RAF). Due to enter service in 2011, the FSTA will progressively replace the previous RAF fleet of VC-10 and Tristar refuelling aircraft. The Private Finance Initiative (PFI) contract, the largest awarded in the UK, also includes provision for all necessary infrastructure, training, maintenance, flight management, fleet management and ground services to enable the RAF to fly air-to-air refuelling and transport missions worldwide.
The FSTA programme includes the provision of a fleet of 14 new tanker aircraft for the Royal Air Force (RAF). Due to enter service in 2011, the FSTA will progressively replace the previous RAF fleet of VC-10 and Tristar refuelling aircraft. The Private Finance Initiative (PFI) contract, the largest awarded in the UK, also includes provision for all necessary infrastructure, training, maintenance, flight management, fleet management and ground services to enable the RAF to fly air-to-air refuelling and transport missions worldwide.
About the A330 MRTT
The Airbus Military A330 MRTT is the most advanced and most cost-effective Multi Role Tanker Transport existing today. The large 111,000 kg/245,000 lb basic fuel capacity of the successful A330-200 airliner, from which it is derived, enables the A330 MRTT to excel in Air-to-Air Refuelling missions without any additional
fuel tanks. The A330 MRTT is offered with a choice of proven air refuelling systems including an advanced aerial refuelling boom system, and/or hose and drogue wing, pods and/or fuselage refuelling unit.
The Airbus Military A330 MRTT is the most advanced and most cost-effective Multi Role Tanker Transport existing today. The large 111,000 kg/245,000 lb basic fuel capacity of the successful A330-200 airliner, from which it is derived, enables the A330 MRTT to excel in Air-to-Air Refuelling missions without any additional
fuel tanks. The A330 MRTT is offered with a choice of proven air refuelling systems including an advanced aerial refuelling boom system, and/or hose and drogue wing, pods and/or fuselage refuelling unit.
Thanks to its true wide-body fuselage, the A330 MRTT can also be used as a pure transport aircraft able to carry up to 380 passengers or a payload of up to 45 tonnes / 99,000 lb. It can also easily be converted to accommodate up to 130 stretchers for Medical Evacuation (MEDEVAC). In summary the A330 MRTT is the most efficient aircraft of its kind as reflected by the fact that it won the last five competitions (Australia, Saudi Arabia, the United Arab Emirates, United Kingdom, as well as the US Air Force, although the latter selection was subsequently suspended):
Airbus is an EADS company.
*******
Airbus is an EADS company.
*******
EL PRIMER AIRBUS A330 DEL PROGRAMA BRITÁNICO DE FUTURO AVIÓN ESTRATÉGICO LLEGA A MADRID PARA SU CONVERSIÓN.
El primer Airbus A330 del programa británico de futuro avión estratégico (FSTA) ha llegado unos días antes de la fecha prevista, a las instalaciones de Airbus Military en Getafe, Madrid, donde será convertido en Transporte Cisterna Multimisión (MRTT). El nuevo hangar recientemente construido para este fin se encuentra junto a unas instalaciones anteriores en las que ya se está convirtiendo el KC-30A MRTT australiano.
El programa FSTA supone el suministro de una flota de 14 nuevos aviones cisterna para las Fuerzas Aéreas Británicas (RAF). La entrada en servicio del FSTA está prevista para 2011 y sustituirá gradualmente a la flota de aviones de reabastecimiento VC-10 y Tristar existente. El contrato de Iniciativa de Financiación Privada (PFI), el más cuantioso hasta el momento en el Reino Unido también prevé el suministro de todas las infraestructuras necesarias, formación, mantenimiento, control de vuelo, control de flota y servicio en tierra para que los aviones de la RAF puedan abastecerse en vuelo y realizar misiones de transporte por todo el mundo.
Acerca del A330 MRTT
El A330 MRTT de Airbus Military es el transporte cisterna multimisión más avanzado y económico que existe actualmente. Su gran capacidad básica de 111.000 kgs de combustible, que retiene de la gama comercial A330-220 de la que procede, permite al A330 MRTT sobresalir en misiones de reabastecimiento en vuelo sin necesidad de tanques de combustible adicionales. El A330 MRTT ofrece diferentes opciones de reabastecimiento en vuelo: un nuevo sistema avanzado mediante pértiga, combinación de manguera y vaina en las alas o unidad de manguera y embudo en el fuselaje central.
Gracias a un fuselaje muy ancho, el A330 MRTT también puede utilizarse como avión de transporte exclusivamente, que puede acomodar hasta a 380 pasajeros o una carga de hasta 45 toneladas. También se puede convertir fácilmente para acomodar hasta 130 camillas para misiones de Evacuación Médica (MEDEVAC). En resumen, el A330 MRTT es el avión más eficiente de su clase, como lo demuestra el hecho de haber ganado los últimos cinco concursos de suministro (Australia, Arabia Saudí, Emiratos Árabes, Reino Unido y también las Fuerzas Aéreas de Estados Unidos, aunque al final este último proyecto quedó suspendido).
Airbus en una compañía de EADS
*******
Airbus en una compañía de EADS
*******
FUENTE: AIRBUS via www.aerosabadell.com
No hay comentarios.:
Publicar un comentario